Powered By :

Followers

Sunday, March 7, 2010

When Fat become to be Slim...hehe..

Alkisah... seorang rakan apabila dulu nya sehat berisi kini menjadi slim bergaya... ku dedahkan kebenaran hanyalah untuk mempromosikan cara² diet yg berkesan.. lihat lah hasilnya apabila anda:

1) Kurang makan nasi. Byk makan mee hoon. (apa2 selain nasi pun boleh sebenarnya).
 
2) Banyakkan bermain bike or freeland. (apa2 aktiviti yg dapat mengeluarkan peluh pun boleh).

3) Kurangkan penggunaan air-cond. Tp sekarang rakan ku ini kerap menggunakan air-cond kerana bdn dia dah slim. If x, dulu2 naik kereta dia, jarang dpt pakai air-cond nie. haha. (tujuan: keluarkan wap dari badan anda sambil membakar lemak.)

4) If x ada kerja, jadilah seekers atau pun pegi shoot gambar. (aktiviti ini menyebabkan anda kurang tidur dan secara x langsung menyebabkan aktiviti seharian anda bertambah. Maka lebihan masa lemak membkar telah terhasil. Amaran: tip yg keempat ini kadang kala akan mengganggu kesiahatan anda.

aha, itu lah diantara tips yg diperoleh dari seorang rakan. sekarang, mari kita lihat hasilnya:


                                           sebelum:

 
sedang berusaha keras dlm proses menguruskan badannya.

selepas:


 
closed up
                                                     nie dari jaoh sket. dah kurus kan?

Jadi, ikutlah tips dari rakan ku ini. semoga anda boleh jadi slim sepertinya juga. :)
To "rakan" yg terbabit, ini bukan lah untuk revenged session tp untuk memberi motivation untuk org di luar sana ye. :) *hihihiihahahaha, padan muka kau cha. haha


Ok, kat bawah nie saya selitkan sekali tips² lain untuk menguruskan badan.

1) Janganlah terlalu memikirkan masalah berat badan sehingga mengganggu ketenteraman fikiran. Di sini terdapat tip-tip bagi anda yg sedang berdiet.Jgn asyik menimbang berat badan. Ini dah termasuk dalam kategori masalah psikologi. Tak elok tu…Kalau timbang berat turun..tak apa.Tapi kalau tak turun..tentu kecewa, kan? Jadi cara paling baik ialah menimbang berat badan tidak lebih dari sekali saja dalam seminggu. Jika naik atau turun, barulah nampak perubahannya.


2) Sibukkan diri anda dengan hobi menarik, terutama sekali jika anda sedang menjalani program diet baru. Ini akan mengelakkan diri anda dari asyik memikirkan keberkesanan program tersebut atau makanan yg enak-enak.

3) Makanlah sarapan pagi awal2. Jgn cuba elakkan sarapan pagi kerana ia adalah jadual makan yg paling penting.

4) Bacalah nutrisi di label pemakanan sebelum memakan makanan yg dibeli. Elakkan memakan makanan yg berlemak atau berkalori tinggi. Paling baik, makanlah makanan yg banyak serat.

5) Buat target berat badan yg realistik utk dicapai dan buatlah perancangan yg sesuai. Jgn memaksa diri anda mencapai target yg tak logik utk dicapai dlm masa yg cepat.

6) Bagi ganjaran pada diri anda sekiranya target tercapai. Contohnya, memakan satu bar cokelat yg sedap. Perlu diingat, sekali-sekala memakan makanan yg sedemikian tidak mengapa.

7) Positifkan diri! Yakin anda mampu mengurangkan berat badan.
8) Rajinkan melakukan senaman seperti sit-up. Jika mampu, berkunjunglah ke gym yg berdekatan. Senaman membentuk otot yg sihat. Otot membakar lemak.

9) Ubahkan corak pemikiran anda. Jgn terlalu obses utk kurus. Sebaliknya cuba lebih menghargai bentuk badan anda dan bersyukur dgn anugerah Tuhan.

10) Turun 1 kg dalam sebulan secara tetap adalah lebih baik daripada turun berat badan yg banyak secara drastik dan mendadak. Ini boleh mengganggu kesihatan anda dan mungkin jikalau anda berhenti diet, berat badan anda akan naik pula dgn mendadak. Malah mungkin lebih teruk dari dulu. Oleh itu, jgn kecewa jika berat badan anda tidak turun dgn cepat.

11) Dapatkan nasihat doktor sebelum membuat keputusan utk membeli produk diet dan pil-pil diet yg banyak di pasaran dan farmasi. Preskripsi doktor adalah lebih selamat dari mendengar cakap2 kawan atau jurujual di kaunter jualan yg bermulut manis.

12) Jgn mudah terpedaya dgn iklan2 merampingkan badan atau produk2 utk kurus yg berlambak sekarang. Kebanyakannya adalah indah khabar dari rupa dan tak sesuai utk kita. Malah ada yg menipu. Banyak wang yg dilaburkan tetapi hasilnya tak seperti yg dijanjikan.

13) Makan malam awal, sebaik-baiknya sebelum atau pada pukul 7.00 malam. Jgn memakan makanan yg berat selepas waktu itu kerana kadar metabolisma yg rendah pada waktu malam akan menyebabkan makanan disimpan sebagai lemak.
                                                              Sources: pakarhowto.com

                                                         
So, selamat mencuba :)

10 comments:

ArT.PhotoGrapHy.PeopLE said...

wakkaka.mane siak ko rembat pic tu.haish..

~~nAzIrAh aShAr~~ said...

hahahah..patot r byk daging aym lembik kat bdn dye(afan)..

ANDREA ANTHON said...

wah memang terbaik...
aku da amal pon tips tu n mmg berkesan la. dlu aku 49kg tp ble gne tips tu da trun 47kg.

jammbush said...

ahaha,cbe ko ingt cha ko pnh upload pic tu kat mana. ahaha
zira, skrg lemak2 tu da jg daging da. hahaha

jammbush said...

haha.terbaik en joe.! hihi

ArT.PhotoGrapHy.PeopLE said...

damn.kat Friendster ade la.

jammbush said...

haha. tau pun ko. ade lg dua, tp kesianb la plak aku nk upload kan. ghaha

misz sara said...

anip bley bg resepi dr kurus nk gmok plak x?
huhhuhuhu

farra-eng said...

aik mcm x jauh beza je

.::tAk AdE pErAsaaN::. said...

die mane de gemok pon dulu.. oke2 je tgk..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Link Exchange:

Sponsored By :